اول ما باید بدانیم که ناک چیست. وقتی موتور شما به راحتی کار می کند ، مخلوط هوا و سوخت در یک انفجار کنترل شده در داخل هر سیلندر رخ می دهد. ناک ضربه ای است که هنگامی که مخلوط سوخت هوا در سیلندرها بیش از یک بار در زمان منفجر می شود ، قسمتهایی از مخلوط هوا / سوخت می توانند زودتر شعله ور شوند ، و صدای ناک را ایجاد کنند. به طورکلی، شایعترین علت ناک زدن مربوط به عدم توانایی موتور در عملکرد بهینهاش است. در کشور ما اکثر خودرو های وارداتی به دلیل ناسازگاری با سوخت داخلی دچار پدیده ناک می شوند ، که شما با یک هزینه کم بابت ریمپ اتومبیل خود میتوانید این مشکل را حل کنید و از خسارات بسیار زیادی که در طولانی مدت به وجود می آید جلوگیری کنید.
در ادامه با بیان چند دلیل عمده ،علت ناک موتور را بررسی می کنیم:
اگر از شمعی غیر از پیشنهاد شرکت سازنده در خودرو های فابریک استفاده می کنید، حتما انتظار شنیدن صدای ناک زدن موتور اتومبیل خود را داشته باشید . هر نوع شمع استاندارهای حرارتی مشخصی دارد، یعنی حجم گرمای مشخصی را از محفظه احتراق خارج میکند. استفاده از شمع با درجه حرارت اشتباه میتواند باعث اختلال در عملکرد درست شمعها شود.
گَپ فاصله ای است که شمع، ترکیب سوخت و هوا را مشتعل میکند. کم بودن فاصله گپ، شمع را برای انجام عملکرد درست با مشکل مواجه می کند، همچنین زیاد بودن فاصله گپ ممکن است شمع را برای احتراق به طورکلی متوقف کند.
اگر اتومبیل شما با سوخت اکتان بالا تنظیم شده باشد،و شما سوختی با درجه اکتان پایین مصرف کنید ،دچار ناک می شود.
سوختهای با اکتان بالا به طور یکنواخت تری می سوزند و در برابر احتراق مقاومت بیشتری دارند. بنابراین ، حتماً کتابچه راهنمای اتومبیل خود را بررسی کنید تا بفهمید چه درجه ای از اکتان برای خودرو شما مناسب است.
در اکثر اتومبیل های مدرن ، زمان موتور – یعنی در آن نقطه از حرکت موتور شمع ها روشن می شود – توسط کامپیوتر کنترل می شود. اما ، اگر به هر دلیلی جرقه دقیقاً در زمان لازم شلیک نشود ، این می تواند باعث انفجارهای متعدد در سیلندر شود و منجر به ناک موتور شود.
وقتی پیستون ها در موتور بالا و پایین می شوند ، میل لنگ را می چرخانند که در نهایت نیرو را به چرخ ها می فرستد. یاتاقان ها با گذشت زمان می توانند فرسوده شده یا خراب شوند. با فرسوده شدن یاتاقان ها ، پیستون ها در برابر میل لنگ شروع به جغجغه می کنند و صدای ضربتی کاملاً مشابه ایجاد می کنند. برای رفع این مشکل ، ممکن است به بلبرینگ های جدید یا کارهای دیگری که روی پیستون ها یا میل لنگ و ….. انجام می شود نیاز داشته باشید ، این یعنی که شما یک تعمیر اساسی نیاز دارید.
منبع احتمالی دیگر ناک موتور اصلاً از خود موتور ناشی نمی شود. ممکن است از تسمه و لوازم جانبی باشد. وقتی موتور کار می کند ، تسمه را می چرخاند که به اجزاء مختلف در کل قسمت موتور متصل است. این تسمه باید کاملاً تحت تنش مناسب باشد تا به آرامی و بی سر و صدا بچرخد. اگر تسمه کشیده شود ، تسمه سفت کن به درستی کار نکند ، یا یکی از هرزگرد و پولی ها از حالت خود درآید ، می توانید صدای تق تق ، کلیک و سیلی را بشنوید که ممکن است اشتباه ناک موتور تشخیص داده شود.
هرگز خودرو روزمره خودتون روی حد اکثر قدرت تنظیم نکنید.
هدف ما بیشترین نیرو نیست بلکه هدف ما تنظیم ایمن است و از هرگونه زمینه پیشرفت ممکن استفاده می کنیم.
کلیه تغییراتی که روی ecu شما انجام می شود بارها و بارها روی دستگاه داینو تست شده است.
با تست های که روی خودرو شما انجام می دهیم به اطلاعات دقیقی می رسیم زیرا تنها چیزی که قابل اعتماد هست اطلاعات خودرو شماست.
ما به شما کمک خواهیم کرد از خودروی خود لذت بیشتری ببرید .